Grand Veymont © Mélanie Cortay

Grand Veymont © Cyril Moya


Grand Veymont

EN. Born at the foot of the Vercors and now settled between Lyon and the Drôme des collines in France, Béatrice Morel Journel and Josselin Varengo have been working in multiple projects for years (Gloria, Slow Joe & The Ginger Accident, Baby B, Tara King Th, Deborah Kant or even Aquaserge), but it's under the name of Grand Veymont, the highest peak of the Vercors, that they decided in 2016 to form a duo and lay the foundations of a project tightened around their two visions. Everything is often a question of territory, the one where we are born, the one where we live, the one we leave, the one we cross, the one we see or the one we want to reach. Grand Veymont as a personal mythology, an echo, a mountain to climb. Their grandparents having been resistance fighters in the Vercors, the imagination is fertile, a cartography imposes itself, intimate, and the territory becomes a playground. Far from the frameworks, from the obligations, as a duo, they refocus on their aspirations and adjust their sights. The desire for a free and floating writing appears and their first attempts turn out to be enthusiastic. Grand Veymont develops around a simple device and leaves room for surprises, for play: vintage organs, minimal drums, a beatbox, a flute and two voices. All born from improvisations and a rather dizzying mastery. It's no coincidence that, after a first EP released in 2016, their second record (released in 2018 by Objet Disque) was called Route du vertige. After the re-release, and the superb reception given to their first EP in England in 2019, their new album, Persistance & changement (Objet Disque 2020) pushes the experimentation cursor a little further with a 40 minutes long track/odyssey. To follow Grand Veymont is to accept to leave a known territory for another one, less marked out, where time stretches, the motives pile up, the melodies intertwine, where everything rocks permanently. Their music could evoke the experimental side of Stereolab, or serial music perverted by a pop pantheon and abstract vapors, to what could be the kraut if the plateau of Vercors appeared on the cartography of the contemporary musics... No systematism then, simply songs in French crossed by moods, desires, fulgurances. A beautiful program.


Béatrice Morel Journel : organ, flute, voice
Josselin Varengo : organ, synths, percussions, voice


FR. Nés au pied du Vercors et désormais installés entre Lyon et la Drôme des collines en France, Béatrice Morel Journel et Josselin Varengo évoluent depuis des années au sein de multiples projets (Gloria, Slow Joe & The Ginger Accident, Baby B, Tara King Th, Deborah Kant ou encore Aquaserge), mais c'est sous le nom de Grand Veymont, le plus haut sommet du Vercors, qu'ils décident en 2016 de former un duo et de poser les bases d'un projet resserré autour de leurs deux visions. Tout est souvent une question de territoire, celui où l'on naît, celui où l'on vit, celui que l'on quitte, celui que l'on traverse, celui que l'on voit ou celui que l'on veut atteindre. Le Grand Veymont comme une mythologie personnelle, un écho, une montagne à gravir. Leurs grands-parents ayant été résistants dans le Vercors, l'imaginaire est fertile, une cartographie s'impose, intime, et le territoire devient un terrain de jeu. Loin des cadres, des obligations, en duo, ils se recentrent sur leurs aspirations et ajustent leur regard. L'envie d'une écriture libre et flottante apparaît et leurs premiers essais se révèlent enthousiasmants. Grand Veymont se développe autour d'un dispositif simple et laisse place à la surprise, au jeu : des orgues vintage, une batterie minimale, un beatbox, une flûte et deux voix. Le tout né d'improvisations et d'une maîtrise assez vertigineuse. Ce n'est pas un hasard si, après un premier EP sorti en 2016, leur deuxième disque (sorti en 2018 chez Objet Disque) s'appelait Route du vertige. Après la réédition, et le superbe accueil réservé à leur premier EP en Angleterre en 2019, leur nouvel album, Persistance & changement (Objet Disque, 2020) pousse le curseur de l'expérimentation un peu plus loin avec un long morceau/odyssée de 40 minutes. Suivre Grand Veymont, c'est accepter de quitter un territoire connu pour un autre, moins balisé, où le temps s'étire, les motifs s'empilent, les mélodies s'entremêlent, où tout bascule en permanence. Leur musique pourrait évoquer le côté expérimental de Stereolab, ou la musique sérielle pervertie par un panthéon pop et des vapeurs abstraites, à ce que pourrait être le kraut si le plateau du Vercors apparaissait sur la cartographie des musiques contemporaines... Pas de systématisme donc, simplement des chansons en français traversées d'humeurs, de désirs, de fulgurances. Un beau programme.

Béatrice Morel Journel : orgue, flûte, voix
Josselin Varengo : orgue, synthétiseur, percussions, voix


Discography

Grand Veymont Persistance & changement (Objet Disque – 2020)
Grand Veymont Route du vertige (Objet Disque – 2018)
Grand Veymont Grand Veymont (SMSS – 2016)



Press

« With their vintage organs, synths and drum machines, there are touches of Sereolab but Grand Vermont’s main mode is stranger and folkier, like Piper-era Floyd and David Allen dreaming up early Beach House. » Uncut


« It’s electronic-ey, it’s French, it’s brillant » Soho Radio


« Doux post-punk minimaliste » Konbini


« […] merveilleux morceau d’enfance. Tout à l’air simple, au premier abord. Tout y est lumineux. » Guts of darkness


« […] quelque part entre les forêts synthétiques de Broadcast et le sentier kraut pop de Stereolab. » Gonzaï